Clicky

Introduction

Photographer, Visual Artist
PORTRAIT ART ˙ COMMERCIAL


Commissioned portraits

Een kunstwerk overleeft vele generaties na u en verdient daarom de meest vakkundige benadering en aanpak!
- Een familieportret
- Uw partner
- De(klein)kinderen
- Professor-en portret
- Huisdier
- Uzelf
- Zakelijk portret

Elizabeth Koning biedt:

- Lagere prijzen als bij een galerie!
- Een renteloze Kunstkoopregeling!
- Professionele begeleiding en betrokkenheid!
- Keuze uit haar mooiste werken!
- Maatwerk voor ieder budget!
- kristallen jubileum als kunstenaar!
- 100% tevredenheidsgarantie!
- Een feestelijke afschouw!

"Mijn portretten in opdracht zijn ontstaan vanuit de ideologie om de rijke traditie van portretkunst levend te houden. Een nieuw portret in oude traditie."


Hollandse landschappen met een weidse horizon

Beeldend kunstenaar Elizabeth Koning vervaardigt portretten en kinderportretten in opdracht. Een nieuw portret in oude traditie. Nederland heeft een rijke traditie als het gaat om landschapsschilderingen: denk maar eens aan de typische Hollandse landschappen met een weidse horizon en prachtige wolkenformaties. Elizabeth Koning combineert met haar fotowerken de stijl van de Hollandse landschapsschilders uit de 17de eeuw met de portretkunst van het Maniërisme, Bronzino, Holbein. Haar werken vallen op door een elegante, eigen stijl. Puur, kwetsbaar, verstild en doortastend, met een nauwgezette aandacht voor detail. Elizabeth Koning is een kunstenaar die in haar portretten en kinderportretten het accent legt op de zuivere emotie. Het gaat daarbij niet zozeer om voorspelbare, emoties waar onze samenleving en het nieuws vol van zijn, maar om de verstilde expressie van mensen. Haar portretten worden met zeer veel aandacht gefotografeerd en worden als vanzelf met veel aandacht bekeken. Verstild, sober, in een bijna geschilderde omgeving.

Het lijkt een tocht door de kunstgeschiedenis, soms chronologisch soms plots heen en weer springend in de tijd. Iconen uit onze onbewuste wereld, die haar persoonlijke beeldtaal dragen. Het portret pakt je en doet emotie oproepen. Je bekijkt het eerst van veraf en komt dan steeds dichterbij zodat je als het ware kunt zien dat de foto een huid heeft. Dat is voelen met je ogen. Elizabeth Koning combineert pure Hollandse wolkenluchten met de Hollandse en Italiaanse portretkunst. Ze hebben iets weg van de renaissanceportretten van Rafaël, Holbein. Tegelijkertijd komen ook de Hollandse landschapsschilders als Jacob van Ruisdael en Cornelis Vroom in herinnering. In de zeventiende eeuw komt de kinderportretschilderkunst in West-Friesland tot grote bloei. Schilders als Jan Claesz en Jan Albertsz. Rotius maken er hun specialisme van.

Voor haar portretten gebruikt ze dezelfde techniek als de Italiaanse meesters uit de renaissance. Zoals de oude meesters in de tempera techniek legt ze laagje over laagje tot de juiste kleur is bereikt– alleen schildert koning met pixels in plaats van verf. Het levert een intrigerende ontmoeting op tussen beeld en het zelve. Zij ontwikkelt een rustige stijl met als doel "met een nieuwe blik te kijken naar onze eigen wereld, de mooie elementen te zien bewonderen en deze lief hebben".

Haar portretten ontstaan dan ook achter de lens en het beeldscherm. "Het beeld, de gebeurtenissen en herinneringen enten zich als het ware aan het portret. Het portret is onbevooroordeeld dat recht doet aan het individu. Ze stralen rust uit. Je kunt er heerlijk bij wegdromen. Elizabeth Koning laat zich inspireren door de persoon voor zich. Ze werkt gedetailleerd, vaak gecombineerd met een losse, impressionistische toets. " Stap voor stap en laag over laag, tot het ultieme eindresultaat". "Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk... dat is de echte werkelijkheid." Zij benadert iedere opdracht als een uniek kunstwerk. Elizabeth Koning verwierf met name bekendheid met haar autonome werk van kinderen. Daarnaast heeft zij ook veel schrijvers, politici, cabaretiers en kunstenaars geportretteerd. Haar werk is opgenomen in vele (museum) collecties.

The wrapping horizon and surrounded by cloudy skies


CHILDREN AS ART - The photographs of Elizabeth Koning testify of intensive, old-fashioned labour. You’ll see portraits of both adults and children, grown still, soberly, in almost painted surroundings. It seems like an excursion through art history, sometimes chronological, sometimes suddenly leaping in time. Icons of our unconscious world, that carry my personal picture language. The portraits have been photographed with a great deal of consideration and they are automatically examined with much attention. The persons seem very lifelike, because I slightly make use of the sfumato technique amongst other things, but also because they are extremely realistically photographed, with all the details of the genuine face, wrinkles not excluded. They seem like renaissance portraits, Bellini, Rafael, Holbein. But at the same time painters like Co Westerik or Pyke Koch come into memory.She use the technique of the perspective well. It remains a Dutch signature.

The wrapping Italian horizon has been moved to the level of the Low Countries. The model is surrounded by cloudy skies, which in their full Dutch scope, give a spiritualised dimension. The landscape has been immersed in an estranged transparent atmosphere, like we can still contemplate from the towers in Tuscany nowadays. The work itself is best compared with the tempera art of painting, a method of painting in which pigments are mixed with an emulsion of water and egg yolk, used a lot in the Italian art of the fourteenth and fifteenth century, for both panel paintings and fresco. Tempera colours are bright and transparent, although there is little time to mix them because the paint dries really fast. Fluent transitions between colours are created by adding lighter and darker dots or lines to a dried up painted area.

Oil or beeswax gives it a silky shine.The portrait takes you in, it will bring on emotions. At first you examine it remotely and when you move closer towards it, you can see that the photograph has a skin as it were. It is like touching with your eyes. Such as the old masters did with the tempera technique, she will put on layer by layer until the exact sober colour has been achieved. Because of this the photograph will obtain a velvet like, highly brilliant effect. She developed a tranquil style, within the Dutch photography. Although her technique is contemporary, she didden’t join the mainstream. She want the models to be as clean as possible. She gives clothing recommendations in advance and she das the hair herself. Then I start to take the photographs. There are many windows and there’s studio lighting and that combination works really well. At that moment she still isn’t completely influenced by what it will become later on. After that, things will go instinctively. Actually she's moulding the model and I want to reach for something that will touch emotions aesthetically, accentuate the best features of someone physically. Although all portraits show a character of their own, they nevertheless have become timeless.

Elizabeth Koning paint with pixels: portraits of adults, adolescents and children. It’s being built layer by layer. Sometimes elements will remain unused until I’ve found the right composition. Finally it will be printed in the laboratory, a master print. This print will be pasted on aluminium foil according to a special procedure and will be fixated between a highly glossed perspective, so the artefact can be placed tightly on the wall with two simple screws. Recently a professor, Erasmus MC, has bought two photo's for his art collection. In all surroundings it’s a great surprise what the effect will be. But however it will turn out, people will remain my most important subject.


Informatie aanvraag
Vul het contact form hieronder graag zo volledig mogelijk in met veel informatie van de zitter(s).

Hoe meer informatie Elizabeth Koning krijgt, hoe beter zij een idee krijgt van de zitter(s).

Afspraak
Wanneer u de informatie heeft ontvangen en de prijs is in orde, zullen wij elkaar ontmoeten. Door elkaar te kennen, zal de kwaliteit van het portret verbeteren. Samen bespreken we welke thema’s kenmerkend voor jullie zijn en eventuele persoonlijke herinneringen die daaraan verbonden zijn.

Hierbij kunnen we in het gesprek teruggaan naar dierbare plekken, onderwerpen of spullen om je verhaal kracht bij te zetten en van de nodige ‘couleur’ te voorzien.

Planning zitting
Wij zullen tijdens deze afspraak een datum inplannen voor de zitting en kan ik u meer vertellen over het poseren, kleding etc..

Scheppende fase
Het portretteren zal in één zitting volstaan. Elizabeth Koning kan uw portret verder zonder terugkeer zittingen voltooien. De meeste mensen verheugen zich op dit stadium. 


Contact me

You want to commissioned a portrait?

Get in touch with me using my contact form to discuss rates, scheduling and more.


Vogue Arts Italia

“Photography involves a lot of introspection”, Elizabeth Koning says in this candid conversation with Joanne Carter. “The deeper I get, the more I realize that it is all about what I am interested in, how I feel about it and what I want to say to the people who view my work. As I shoot, I learn more about myself, what I value, and how I see the world”. Each of Koning’s photographs are instantly recognisable, her style is celestial, abstract and suitably figurative. She is a photographer who wants to tell a story and she whisks the viewer on an excursion through art history. Occasionally chronologically and at others, seemingly swiftly bounding through time.

“My photographs testify of intensive, old-fashioned labour. You’ll see portraits of both adults and children, grown still, soberly, in almost painted surroundings”, says Koning. Highly skilled and utlising the ’Sfumato’ technique in much of her portraiture, Koning ensures all colours and tones are blended in such a subtle manner that they melt into one another but unlike a true painting with this effect, her photographs are prodigiously brilliant and perceptible lines and wrinkles are apparent. With a unique depth and intensity of colour, Koning’s images could also, in some respects be compared to the Tempera art of painting. Layer upon gorgeous layer create a fluidity between transitions.

There is an acute stillness within Koning’s portraiture. Her control of light and subtle digital manipulations are almost as complex as the master painters’ work that heavily influences her. It is apparent that Koning’s images tone down the bright areas and lighten the dark ones, producing a soft and imperceptible shift between the differing tones. The models themselves appear as ethereal, it is not possible to contextualise them, they appear to be eternal and immortal. By grace of ambiguity, Koning’s photography fascinates on an entirely alternative level to that of beauty. Renaissance portraiture of Rafaela and Holbien spring to mind when viewing Koning’s photographs along with heavy undertones of Pyke Koch’s magic and realist manner.

Much of Koning’s portraiture includes objects within each image, a model with a boat, or with a cat, for example, suggestive of a special meaning. The viewer enjoys a heightened breadth and physicality within each photograph as they search for the true veracity and interpretation.

Best of Vogue Italy

2015 - 2016 - 2017


Koning’s photographic vision is strongly influenced by associations with 15th Century Master Painters, namely the early Renaissance and the Flemish Primitives. Taken in isolation, juxtaposed between the layers of the foreground, the backgrounds in Koning’s images are bursting with information. Landscapes immersed in an estranged transparent atmosphere. Koning’s model’s appear, surrounded by cloudy skies. Clearly influenced by the 17th Century Dutch Landscape Master Painters too, her work fuses together the abstract as well as the figurative. Photographic Perspective is a masterstroke and key to Koning’s photography.

Born in the Netherlands in 1966, Koning has developed as an artist, first she became a model, working in front of the camera, later she managed a modelling agency and moved on to become an assistant of a fashion magazine. Her future was shaped and influenced by experiences of living between Milan, Italy and London, UK. All the while, during these years of artistic development, her imagination was running ahead of her work, formulating ideas for future photography before embarking on a full time photographic career.

In an art historical way, the borderline between art and photography is one that Konings is challenging and one that she infuses with a sense of abiding gentility.

“A photo can capture the essence of a person, sometimes in just one frame. This is an enormous challenge. But when it is achieved, it’s an incredible thing. Sometimes it takes a series of photos to express the nuances of that person, but either way photography has a way of showing those subtleties that can be hard to describe in words”.


Joanne Carter
Founder/Editorial Director TheAppWhisperer

BBC Regular Contributor
Columnist for Vogue
Contributing Editor LensCulture

Using Format